آژاکس3

روند به وجود آمدن و شکل‌گیری وقایع پس‌از انتخابات دهم ریاست جمهوری، با توجه به شواهد موجود و بررسی نمونه‌های قبلی این نوع رفتار سیاسی، در کشورهایی مانند اوکراین، گرجستان و... مشخص کرد، حوادثی که از ساعات پایانی شب 22 خرداد 88 آغاز و در حدود دو ماه تهران و برخی دیگر از شهرهای کشور را در برگرفت، یک پروسه از پیش طراحی شده [چند ماه پیش‌از انتخابات] و یا به عبارت دیگر، حرکت خزنده‌ای برای براندازی ج.ا.ایران از درون، با استفاده از تکنیک‌های عملیات‌روانی و شگردهای جنگ نرم بود، حرکتی که در بین تحلیل‌گران و محققان علوم سیاسی و روابط بین‌الملل به کودتای مخملین مشهور است.
به نوعی می‌توان گفت، تعداد بسیار زیادی از افرادی که به نوعی در حوادث پس از انتخابات، با شگردهای گوناگون تبلیغاتی و رسانه‌ای وارد فاز نافرمانی مدنی شدند، در حقیقت مهره‌های یک صحنه بازی از پیش طراحی شده بودند و خود از آن اطلاعی نداشتند.

"ژوزف نای" در اواخر دهه 80 میلادی مفهوم قدرت نرم را وارد ادبیات سیاسی نمود. او در تعریف قدرت نرم در کتاب خود "قدرت و وابستگی متقابل در عصر اطلاعات" می‌گوید:
"قدرت نرم ، توجه ویژه به اشغال فضای ذهنی کشورهدف، از طریق ایجاد جاذبه است و نیز زمانی یک کشور به قدرت نرم دست می‌یابد که بتواند اطلاعات و دانایی را به منظور پایان دادن به موضوعات مورد اختلاف به کار گیرد و اختلافات را به گونه‌ای ترسیم کند که از آنها امتیاز بگیرد."

به تعبیر ساده‌تر، قدرت نرم توانایی دستیابی به اهداف و آمال مطلوب، از طریق جلب حمایت افکار عمومی جامعه و نخبگان، و اقناع اذهان به جای اعمال فشار است.

نکته قابل توجه این‌که ابزار اصلی در اعمال قدرت نرم [جنگ نرم] رسانه‌های همه‌گانی، در اشکال و کاربردهای گوناگون هستند، زیرا مهندسی افکار عمومی در جوامع امروزی توسط رسانه‌ها صورت می‌گیرد.آژاکس 2، بررسی کودتای توئیتری ژوئن 2009
امروزه نیز اینترنت به عنوان گسترده‌ترین و سریع‌ترین شبکه اطلاع‌رسانی بین‌المللی، نقش ویژه‌ای را در عملیاتی کردن طراح‌های رسانه‌ای دارد، نقشی که نمونه عینی آن در حوادث و اغتشاشات پس‌از انتخابات ایران به وضوح آشکار شد.

دکتر حسن عباسی در تاریخ 10/5/88 در سخنرانی با عنوان "آژاکس 2، بررسی کودتای توئیتری ژوئن 2009" به تبیین آن‌چه توسط رسانه‌هایی مانند سایت وزارت خارجه اسرائیل، BBC Persian (بی‌بی‌سی فارسی)، VOA (صدای آمریکا) و همچنین شبکه‌های اجتماعی و مینی‌بلاگ‌هایی مانند Facebook.com (فیس بوک) و Twitter.com (توئیتر) در مهندسی اجتماعی، مدیریت آشوب، مدیریت محتوایی و اطلاع‌رسانی  و دامن‌زدن به اغتشاشات انجامید به صورت مستند اشاره می‌کند.
راهبردی که توسط دموکرات‌ها به "استراتژی توئیتری اوباما" مشهور است.

در این سخنرانی نوع نگاه دموکرات‌ها به ایران [اوباما] و هم چنین دستور العمل Brookings Institution (موسسه بروکینگز)، به عنوان یکی از مشهورترین مؤسسات استراتژیک و تصمیم‌ساز متمایل به دموکرات‌ها، در رویارویی با ایران مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرید.

نسخه ویدئویی این سخنرانی برای اولین بار توسط سایت بچه‌های قلم منتشر می‌شود. امید است با بررسی دقیق‌تر حوادث پس‌از انتخابات و موشکافی در جزئیات آن، در جبهه جنگ نرم نیز مانند دوران دفاع مقدس سرافراز باشیم.
انشاء الله.

/ 0 نظر / 5 بازدید